Wil jij kartrekker worden op het vlak van meertaligheid en diversiteit binnen je  school?

 

Word dan regisseur meertaligheid. Je bent (mede) verantwoordelijk voor het bevorderen van een meertalige en inclusieve leeromgeving. De Inclusive Teaching Academy helpt je hierbij.

Regisseur meertaligheid

 

Een regisseur meertaligheid op een middelbare school is een onderwijsprofessional die verantwoordelijk is voor het bevorderen van een meertalige en inclusieve leeromgeving in de school. De regisseur ontwikkelt hier samen met collega's beleid voor, zorgt voor afgestemde onderwijsprogramma's, en –aanpakken rondom meertalige en interculturele leerlingen, draagt bij aan professionalisering van onderwijsprofessionals en zorgt mede voor een schoolorganisatie die gericht in zet op activiteiten om meertalige leerlingen te ondersteunen bij hun meertaligheid en hun specifieke onderwijsbehoeften. Het doel van de regisseur meertaligheid is om in co-creatie met betrokkenen in (en buiten) de school toe te werken naar een inclusieve leeromgeving. Hiermee wordt een omgeving beoogd, waarin alle leerlingen kunnen gedijen in een meertalige wereld, waar hun talenten tot bloei kunnen komen, waar iedereen zich thuis kan voelen en erbij voelt horen, waar cultureel responsief lesgegeven worden en waar alle professionals zich bewust zijn van hun interculturele vaardigheden en attitude.

De regisseur is hiervoor een aanjager die zicht heeft op good practices, casuïstieken en bijdraagt aan de volgende stappen van de school om toe te werken naar deze inclusieve en meertalige leeromgeving. Denk aan:
- het mede inrichten van het onderwijs voor internationale leerlingen en welke aanpassingen en/of speciale voorzieningen hiervoor nodig zijn in de     
  school;
- het mede bijdragen aan duurzaam taalbeleid, waarin meertaligheid een duidelijke rol heeft;
- een vraagbaak voor collega’s voor vraagstukken rondom internationale leerlingen en ouders in de school;
- het mee optuigen van professionalisering voor collega’s op het gebied van internationalisering, meertaligheid, intercultureel en trauma-sensitief
  lesgeven.
- het (mede) doorvertalen van de groeiende culturele en talige diversiteit op jouw school naar een passend zorgbeleid.

De school bepaalt zelf welk type professional hiervoor de juiste persoon is in hun organisatie. Dit kan een aanvulling op de huidige rol van deze professional zijn dan wel een nieuwe rol. Maatwerk is hierin mogelijk.

De programmalijn ITA stimuleert de aanstelling van een regisseur meertaligheid op iedere schoollocatie door middel van cofinanciering. Per locatie is daarvoor vanuit de programmalijn ITA maximaal 0,1 fte in personele middelen beschikbaar. Het exacte aantal fte is afhankelijk van de behoefte per schoollocatie en de beschikbare middelen uit de programmalijn ITA.

We stemmen vanuit de Inclusive Teaching Academy de wijze van invulling van deze rol graag met jullie af. Neem hiervoor gerust contact op met onze programmamanager Inge Brons (info@inclusiveteachingacademy.nl/ 06 10 143 519). Wij denken dan graag met jullie mee.

Regisseur meertaligheid

Voorwaarden

Vanuit de schoollocatie wordt minimaal hetzelfde aantal uren in cofinanciering verwacht. De regisseurs in spe volgen ook de post-ho opleiding ‘Inclusieve en meertalige leeromgeving’ in 2024-2025 of in 2025-2026. Ongeveer 60 procent van deze opleidingskosten wordt vergoed vanuit ITA.

Indien jouw schoollocatie wenst gebruik te maken van de personele middelen van de programmalijn ITA voor schooljaar 2024-2025, dan horen we dat graag. Stuur hiervoor vóór 1 juni 2024 een mail naar onze programmamanager Inge Brons via info@inclusiveteachingacademy.nl.