Wil jij met jouw team verder groeien in het thema 'internationalisering'? De Inclusive Teaching Academy kan voor voortgezet onderwijs scholen in de Brainportregio 60% van de kosten van onderstaande workshops vergoeden in 2024-2026. Deze masterclasses en workshops kunnen bijvoorbeeld ingekocht worden voor studiedagen waarop 'internationalisering' geagendeerd wordt. Ze worden uitgevoerd door onze opleidingspartners. Meer informatie hierover kan opgevraagd worden bij het programmmamanagement (info@inclusiveteachingacademy.nl).
Sinds een jaar verzorgt Radboud in’to Languages workshops NT2-didactiek voor VO-scholen in de Brainportregio. Inmiddels is er ook ervaring opgedaan met scholen in het Rijk van Nijmegen. De workshops (duur: een dagdeel van drie uur) kunnen als tweeluik gevolgd worden, maar ook samengevoegd worden. Het doel is om docenten uit te rusten met basiskennis NT2, zodat ze beter voorbereid zijn op de komst van anderstalige leerlingen op hun school. Daarnaast stimuleren de workshops de uitwisseling in het team van al bestaande initiatieven en goede praktijken. De workshops zijn bestemd voor taaldocenten, vakdocenten en leerlingondersteuners.
Het perspectief van de anderstalige leerling
De deelnemers ervaren door zelf een korte les in een vreemde taal te ondergaan hoe tweedetaalverwerving verloopt en welke factoren erop van invloed zijn. Ze worden zich bewust van de struikelblokken die er voor anderstalige leerlingen in het VO zijn. Zo is er de kloof tussen het taalniveau van de leerling en het taalniveau waarop de lessen in het VO worden aangeboden. Het gaat ook over problemen in leesteksten, moeilijkheden bij het begrijpen van de instructies van de docent, bias in lesmateriaal en het belang van woordenschat. Verder worden het Raamwerk van Meijerink en het Europees Referentiekader tegen elkaar afgezet. Tot slot leren de docenten vanuit een interculturele blik naar het gedrag van hun anderstalige leerlingen te kijken.
Het perspectief van de docent
De tweede workshop focust op de rol van de docent. Welk docentgedrag draagt bij aan de taalverwerving van de anderstalige leerlingen? Er wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen de rol van de vakdocent en de taaldocent. Hoe stem je als docent je taalniveau af op het taalniveau van de anderstalige leerling (i+1)? Hoe geef je heldere instructies? Hoe leg je effectief woorden uit en hoe help je je anderstalige leerlingen om te gaan met leesteksten in de leergang? Hoe leer je leerlingen effectieve luisterstrategieën aan? Hoe kun je feedback geven op huiswerkopdrachten? Tot slot is er aandacht voor de manier waarop je als docent je lessen kunt organiseren als je meerdere anderstalige leerlingen in de klas hebt.
Drs. Onno ter Haar
Docentopleider NT2 van Radboud in’to Languages
Mail: onno.terhaar@ru.nl Tel. 06 31781771 Website: www.ru.nl/radboud-into-languages
Vanuit het Pius X-College is het Kenniscentrum opgericht. Wij bieden scholen hulp bij vragen rondom meertalige leerlingen. We hebben een menukaart opgesteld waarop te zien is welke diensten wij vanuit het Kenniscentrum aan kunnen bieden, gericht op leerlingniveau, docentniveau en schoolniveau. Alle informatie is terug te vinden op onze website.
Onze workshops worden altijd op maat gemaakt! Wij maken graag verbinding met alles wat er gebeurt binnen de school, waarbij we de docent van onbewust bekwaam naar bewust bekwaam coachen.
Laat het Kenniscentrum NT2 De Kempen jou helpen om de juiste condities voor optimale groei en bloei te creëren!
Workshop traumasensitief lesgeven
De deelnemers krijgen tijdens deze workshops handvatten hoe om te gaan met leerlingen die traumatische ervaringen hebben meegemaakt. In de huidige maatschappij, en zeker ook bij internationale leerlingen, komen we steeds meer leerlingen tegen die niet tot een optimale ontwikkeling komen, omdat mogelijke trauma’s onderliggend zijn. Het trauma kan diverse oorzaken hebben en kan op diverse manieren tot uiting komen. Tijdens de workshop proberen we onder andere antwoord te geven op de volgende vragen: Hoe kun je als docent deze leerlingen herkennen? En hoe kun je ze bereiken en begeleiden? Wat is de rol van veerkracht en hoe vergroot je deze? Hoe kun je een veilig klimaat creëren waarbinnen ze tot ontwikkeling kunnen komen? Wat doet dit met jou als docent? Tijdens deze workshop krijgen de deelnemers theoretische achtergrond over trauma’s, waarbij het brein en het effect van trauma’s op het lichaam extra benadrukt worden. Vervolgens wordt de theorie vertaald naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Tot slot is er ruimte voor vragen vanuit de deelnemers.
Janneke Smulders, j.smulders@piusx-college.nl
Opleidingen aanbod Inschrijven
inclusiveteachingacademy.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je akkoord met het plaatsen van Cookies. AKKOORD