International Teaching Assistant: een kijkje achter de schermen van deze opleiding

 

Leerkrachten in het VO en PO hebben het druk. De werkdruk is hoog en daardoor is er niet altijd tijd en ruimte om extra aandacht te geven aan meertalige kinderen. Aandacht die zij wél nodig hebben. Onderwijsassistenten en het ondersteunend personeel kunnen hier een steentje aan bijdragen. De opleiding International Teaching Assistant, van de Inclusive Teaching Academy, leert hen precies wat zij moeten weten over internationalisering van het onderwijs.

 

International Teaching Assistant: een kijkje achter de schermen van deze opleiding

Nancy van Iersel en Maria van der Vliet, van Summa & Bedrijf, ontwikkelden deze opleiding. Maria: ‘We zijn allebei docent aan de opleiding Onderwijsassistent en hebben verschillende trainingen geschreven. Deze ervaringen hebben we meegenomen in het ontwikkelen van de opleiding International Teaching Assistant.’ In het begin was het wel even zoeken.

‘Het was een groot project. Met vijftien tot twintig bijeenkomsten én werkplekbezoeken is dit een veel grotere training dan we gewend zijn. Maar we hebben iets moois neergezet, waarvan wij echt vinden dat het meerwaarde biedt.’

 

Een splitsing

Hoe ziet de opleiding er dan uit? Maria vertelt: ‘De eerste tien bijeenkomsten gaan we in op cultuursensitief werken en maken we deelnemers bewust van hun eigen culturele achtergrond. Op basis van deze achtergrond maak je namelijk keuzes en trek je conclusies. Dat doet iedereen. Als je dit weet en hiernaar kan handelen, laat je (meertalige) leerlingen voelen dat ze er mogen zijn.’ Daarna wordt de groep in tweeën gedeeld. ‘De onderwijsassistenten hebben vervolgens nog tien bijeenkomsten. Dan gaan we in op het onderwijs en op didactiek. Welke onderwijssystemen zijn er in de rest van de wereld? Maar ook een stukje over klankonderwijs. Welke klanken zijn er in andere talen en hoe zit het met de zinsopbouw?’

Het ondersteunend personeel krijgt nog vijf aanvullende bijeenkomsten.  ‘Hierin nemen we het sociale en pedagogische stuk meer op’, vertelt Nancy. ‘Bijvoorbeeld wanneer je aan het surveilleren bent of de aula opruimt en er gebeurt wat. Hoe reageer je dan? Wat zijn de culturele verschillen en hoe ga je hiermee om? Ook het contact met ouders komt aan bod.’

 

Praktijk en theorie

De opleiding is een combinatie van praktijkopdrachten en theoretische stof. Wel ligt de nadruk op oefenen in de praktijk. Nancy: ‘Naast theorie en informatie zetten we ook in op het bewustwordingsproces. We gaan bij elkaar kijken: hoe is het op jouw school georganiseerd? Ook plannen we werkplekbezoeken en willen we uitwisselingen doen. Zo steken we het meer praktisch in.’ Maria vult aan: ‘Daarnaast gaan we ook met elkaar in gesprek en behandelen we casussen’. Hoe ga je om met …? Wat valt je op? Zo laten we zien wat de verschillen zijn. Het is echt ervaren, kijken, van elkaar leren, beleven én doen. En dat onderbouwd met theorie.’

 

Meerwaarde

Waarom je deze opleiding volgens de twee moet volgen? ‘De diversiteit in de regio wordt steeds groter’, legt Nancy uit. ‘Het is goed om bepaalde handvatten mee te krijgen en op een andere manier te leren kijken. Zodat je snapt hoe het onderwijs ingestoken kan worden voor meertalige leerlingen.’ Daarin spelen de onderwijsassistenten en het ondersteunend personeel een belangrijke rol. ‘Wij zien dat zij op een andere manier dichter bij de leerlingen staan, waardoor ze makkelijker dingen kunnen oppikken. Dat een-op-een-contact, waarin zij hun expertise in kunnen zetten, is heel belangrijk. Leerlingen voelen zich dan gehoord, en dat is waar we het voor doen.’