Onderzoeker en opleider Marina Bouckaert (Fontys Educatie, verbonden aan het programma de Inclusive Teaching Academy) onderzoekt wat het programma teweegbrengt op scholen in de Brainportregio. ‘Wij doen dit om te monitoren en evalueren wat er binnen de Inclusive Teaching Academy allemaal gebeurt’, zegt ze. ‘We willen weten: heeft dat effect? En wat merken scholen, docenten én ondersteunend personeel daarvan in de praktijk?’
‘De Inclusive Teaching Academy bestaat uit diverse onderdelen’, legt Marina uit. ‘De regisseurs meertaligheid zijn vanuit co-financiering aangesteld en zij trekken binnen hun school het thema inclusie en meertaligheid. Ook volgden zij met elkaar de post-ho-opleiding ‘De inclusieve en meertalige leeromgeving’ die door TRION ontwikkeld is. Daarnaast is er een maatwerk NT2-opleiding ontwikkeld voor docenten, de training ‘Intercultureel ondersteuner’ voor ondersteunend personeel en er worden opleidingen, workshops, lerende netwerken en weblectures georganiseerd op dit thema voor professionals in het voortgezet onderwijs. Alle professionalisering wordt voor 60% gefinancierd vanuit de Inclusive Teaching Academy, die mede mogelijk gemaakt wordt door ASML. Al die activiteiten willen we kunnen volgen: wat doen ze met mensen, en hoe werken ze door binnen scholen? De focus ligt nu vooral op de professionals. Denk niet alleen aan leraren, maar ook aan ondersteunend personeel, zoals conciërges en receptionisten. Uiteindelijk draait het om één vraag: wat doet dit programma met de inclusieve meertalige leeromgeving op de v(s)o-scholen die we samen willen creëren?’
Het onderzoek kijkt vanuit drie invalshoeken. ‘Met vragenlijsten meten we wat mensen doen in hun praktijk en wat ze wenselijk vinden. We analyseren de adviesrapporten van de regisseurs meertaligheid, waarin zij beschrijven wat er op hun school gebeurt en wat de ontwikkelplannen zijn. En daarnaast voeren we gesprekken op scholen met teams: regisseurs, directies, docenten en conciërges. Dan kijken we of het lukt om als school samen te bouwen aan die inclusieve leeromgeving.’
Uit die eerste analyse blijkt dat de regisseurs meertaligheid veel leren. ‘Ze geven aan dat ze meer kennis en vaardigheden hebben opgedaan door de opleiding en het werken in de praktijk’, vertelt Marina. ‘Maar de doorwerking in de scholen is wisselend. Veel collega’s zien de urgentie om internationals een prettige plek te geven, maar wie er niet direct mee bezig is, voelt zich soms handelingsverlegen. Er is écht behoefte aan praktische handvatten en voorbeelden.’
Ook in de vragenlijst zien de onderzoekers dat verschil. ‘We vroegen: wat vind je belangrijk? En wat doe je al? Daar zit nog afstand tussen. De urgentie wordt heel duidelijk gevoeld, maar hoe je het dan aanpakt, is nog de vraag.’
‘Die regisseurs zijn echt de kartrekkers binnen de school’, zegt Marina. ‘Het zijn enthousiaste, betrokken mensen die op de inhoud helemaal ‘aan’ gaan. Maar het meekrijgen van de hele school is niet overal even makkelijk. Sommige scholen hebben nog maar weinig internationale leerlingen, andere juist heel veel. En dan hoor je nog weleens: ze moeten gewoon Nederlands spreken. Terwijl we weten dat je juist alle talen kunt benutten om leerlingen verder te helpen in hun leerproces.’
De gesprekken op scholen laten zien hoe teams samen leren. ‘We merken dat collega’s elkaar aanvullen en dat ze het gesprek aangaan over wat werkt. Het gaat vaak over de vraag: hoe krijgen we anderen mee? En hoe kunnen we binnen onze eigen school stappen zetten? Dat vind ik het mooie aan dit onderzoek, dat het niet alleen data oplevert, maar ook reflectie en bewustwording in gang zet.’
Het onderzoek kent rapportages die elk halfjaar verschijnen. ‘De volgende staat januari 2026 gepland. Ik ben blij dat dit onderzoek wat langer loopt, want dan kun je echt zien wat er over de tijd verandert. Je hoopt natuurlijk dat daar groei in zichtbaar wordt.’ De resultaten worden niet alleen binnen de Inclusive Teaching Academy gedeeld, maar ook breder. ‘We presenteren de inzichten bijvoorbeeld bij het congres Grenzeloos Goed Onderwijs. En: ‘Hou de website van de Inclusive Teaching Academy in de gaten’, zegt Marina lachend.’
inclusiveteachingacademy.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je akkoord met het plaatsen van Cookies. AKKOORD