'Mijn doel? Dat álle leerlingen zich geaccepteerd voelen op school en zich kunnen ontwikkelen' 

 

De juiste partijen aan elkaar koppelen en samen met anderen impact maken op het gebied van het onderwijs aan internationals. Dat leek Inge Brons wel wat. Ze solliciteerde op de functie programmamanager van de Inclusive Teaching Academy. ‘Ik houd echt van verbinden en creëren. En daar draait het in deze baan om.’

 

 

‘Mijn doel? Dat álle leerlingen zich geaccepteerd voelen op school en zich kunnen ontwikkelen’

Inge, hoe ben je in deze rol terechtgekomen?

‘Ik werk ook bij Fontys als lerarenopleider en kom daarbij veel op scholen in de Brainportregio. Onder andere de International School Eindhoven inspireerde me om in beeld te krijgen hoe écht inclusief onderwijs eruit kan zien. Alle culturen bij elkaar is daar de norm. Dat heeft me getriggerd. Hoe mooi zou het zijn als we dat op alle scholen voor elkaar krijgen? Wat daarvoor nodig is, is expertise op die scholen. De Inclusive Teaching Academy draagt bij aan een impuls op dit thema. Daarom solliciteerde ik. Ik vind het heel tof om vanuit samenwerking bij te dragen aan meer inclusieve schoolorganisaties.’

 

Waarom is een project als de Inclusive Teaching Academy noodzakelijk?

‘Omdat de Brainportregio razendsnel internationaliseert, ook in de klas. Waar voorheen vaak de focus lag op de integratie naar het Nederlands toe, wijst onderzoek uit dat leerlingen zich veel beter ontwikkelen als er ook aandacht is voor hun thuisomgeving: de cultuur en taal. Vanuit de Inclusive Teaching Academy stimuleren we professionals om hun expertise in meertaligheid en hun interculturele vaardigheden te vergroten. Daarbij zetten we ons in op het ontwikkelen van een inclusieve mindset. Zo zorgen we ervoor dat alle leerlingen zich geaccepteerd en thuis kunnen voelen in de schoolomgeving.’

 

Wat verstaan we onder interculturele en meertalige vaardigheden?

‘Iemand met deze vaardigheden is zich bewust van de diversiteit in thuistalen en -culturen van leerlingen en doet daar actief iets mee. Bij een mindmap mogen leerlingen bijvoorbeeld ook het woord in hun eigen taal toevoegen. En leerlingen krijgen een tekst ook in hun thuistaal te lezen, bijvoorbeeld met behulp van Google Lens. Daarnaast draait het om intercultureel gerichte communicatie, ook als het om maatschappelijk gevoelige thema’s gaat. Denk bijvoorbeeld aan oorlog, geloof, of LHBTQI-kwesties. Hoe maak je dat bespreekbaar waardoor we als samenleving meer naar elkaar toe kunnen groeien?’

 

En een inclusieve mindset?

‘Dan sta je echt open voor de cultuur, interesses en behoeften van anderen en wil je er ook mee in aanraking komen. Dit betekent dat je oog hebt voor het feit dat dingen soms anders kunnen lopen vanwege culturele verschillen, en dat je daar interesse in toont. Daarnaast is het belangrijk dat je binnen de schoolomgeving elementen van verschillende culturen terugziet. Een kalender met alle feestdagen (die je ook samen viert) bijvoorbeeld of tijdens je les ook voorbeelden uit andere landen, culturen of geloven gebruiken. En het gesprek met de leerlingen op gang brengen om elkaar echt te ontmoeten.’

 

Het programma is begin 2024 gestart. Hoe staat het ervoor?

‘Ruim de helft van de VO en VSO-scholen in de Brainportregio heeft inmiddels een docent de taak ‘regisseur meertaligheid’ gegeven. De Inclusive Teaching Academy co-financiert deze taak. In 2024-2026 zullen alle regisseurs meertaligheid deelnemen aan de post-ho opleiding ‘De inclusieve en meertalige leeromgeving’. Deze opleiding is dit schooljaar gestart met negentien regisseurs. Een geweldige mijlpaal! De regisseurs richten zich op het versterken van internationalisering binnen de school. Dit betekent onder andere het opnemen van inclusiviteit in de schoolvisie, het meedenken over en vormgeven van beleid, het agenderen van internationalisering tijdens professionaliseringsactiviteiten bijvoorbeeld op studiedagen en het zorgen dat collega’s aan de slag gaan met professionalisering op dit thema. De regisseurs meertaligheid vormen met elkaar lerende netwerken zodat expertise schooloverstijgend met elkaar gedeeld en verder opgebouwd wordt.'

 

Waar hoop je de komende jaren op?

‘Ik hoop dat alle leerlingen zich op iedere school thuis kunnen voelen. Dit kunnen we bereiken door in te zetten op intensieve regionale samenwerking en kennisdeling. Je ziet dat internationals vanuit hun andere thuistaal soms lager presteren omdat het vak in het Nederlands gegeven worden. Zonde! Daarom is het belangrijk dat veel professionals met NT2-kennis les kunnen geven aan een meertalige klas. Ik hoop dat de Inclusive Teaching Academy de professionals helpt om samen goede oplossingen te vinden rondom het onderwijs aan internationals. Ik ga graag met de onderwijsprofessionals in gesprek om te kijken hoe de Inclusive Teaching Academy een positieve bijdrage kan leveren aan hun professionele groei.’

 

De Inclusive Teaching Academy wordt mede mogelijk gemaakt door ASML en zet actief in op professionaliseringsactiviteiten voor professionals van alle voortgezet (speciaal) onderwijs scholen in de Brainportregio. De Vereniging Brainportscholen faciliteert de Inclusive Teaching Academy en werkt daarbij intensief samen met opleidingspartners en regionale expertisecentra.