Wie Gaby Evers ontmoet, leert al snel iemand kennen die zich met hart en ziel inzet voor nieuwkomersleerlingen. Ze is NT2-docent, doorstroomcoach én medeoprichter van het Expertisecentrum Global College. In dit artikel vertelt Gaby wie ze is, wat haar drijft en wat ze belangrijk vindt voor nieuwkomersleerlingen.
‘Op het Global College in Eindhoven geef ik NT2 les aan uitstroomgroep Route 3 en ben ik doorstroomcoach. Dat laatste betekent dat ik met mentoren en vo-scholen kijk waar leerlingen het beste terecht kunnen, als ze hun opleiding hier hebben afgerond. Ik wil dat dit op een plek is waar ze tot hun recht komen.’Wat drijft je in dit werk?‘Ik wil dat nieuwkomers niet in het diepe worden gegooid. Toen ik hier negen jaar geleden begon, lieten we leerlingen na hun uitstroom eigenlijk los. We zeiden: ‘Succes op je nieuwe school.’ Maar dat voelde niet goed. Je moet deze NT2-leerlingen monitoren om te zien of ze goed landen, of ze zich veilig voelen en of ze gezien worden.’
‘Een zachte landing. Veel leerlingen vertellen dat ze zich het eerste jaar eenzaam voelen. Dan moet je zorgen dat ze goed opgevangen worden. Dat kan bijvoorbeeld door een buddy, een mentor die hen ziet, iemand die uitlegt hoe alles werkt. Het is ook belangrijk om voordat zo’n eerste jaar start, meteen in kaart te brengen wat ze nodig hebben… extra tijd, hulp bij spelling of spreken… wat maar helpt.’
‘Ik sta altijd bij de deur voordat de les begint. Je ziet zoveel aan hoe iemand binnenkomt. Soms vraag ik gewoon: heb je wel gegeten? Heb je goed geslapen? Alleen dat contact kan al het verschil maken. Elk kind komt met een rugzakje.’
‘Vo-scholen hadden weinig ervaring met NT2-leerlingen. Ze dachten soms: hij spreekt nog niet zo goed Nederlands, hij moet maar meedoen. Terwijl die leerling net zo veel recht heeft op ondersteuning als iemand met dyslexie. Daarom hebben we het Expertisecentrum opgezet. We helpen scholen zodat zij het zélf kunnen.’
‘We geven trainingen, taalbeleidsadvies en workshops en we begeleiden teams. We werken ook nauw samen met regisseurs meertaligheid en de Inclusive Teaching Academy. Dat maakt de regio sterker. We waren ooit losse eilanden, maar nu vinden we elkaar.’
‘Dat elke school in de regio weet wat een NT2-leerling nodig heeft. Dat warme overdracht vanzelfsprekend is. En dat we blijven samenwerken. Samen kun je voorkomen dat een leerling in het diepe gegooid wordt. Dat is waar ik het voor doe.’
inclusiveteachingacademy.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je akkoord met het plaatsen van Cookies. AKKOORD