'Ik pak mijn lessen nu écht anders aan'

 

Intensief en vooral heel waardevol. Zo blikken Marieke van Gelder en Linda van Abel terug op hun NT2-opleiding die ze intern bij het Pius X-College in Bladel volgden. Deze helpt hen bij hun lessenaanpak voor de Eerstejaars Schakelklas (ESK). ‘Ik denk nu nóg beter na over de opbouw van mijn les.’

 

Marieke en Linda kwamen via een omweg in het NT2-onderwijs terecht. Marieke begon als docent Duits, maar ontdekte al snel dat haar hart ligt bij de verbinding met leerlingen. ‘Ik werkte op een school voor kinderen met een visuele beperking. Dat raakte me. Ik vind het veel fijner om met een bijzondere doelgroep te werken dan les te geven in één vak.’

Linda gaf jarenlang Nederlands aan volwassenen in het Verenigd Koninkrijk en stapte na haar terugkeer naar Nederland in de Internationale Schakelklas (ISK-onderwijs). ‘Ik ben opgeleid als docent Frans, maar rolde vanzelf het NT2-veld in. Door mijn ervaring met taalonderwijs in het buitenland voelde dit meteen als een logische volgende stap.’

 

Op het juiste moment

De twee stonden al voor de klas toen de mogelijkheid kwam om ‘in huis’ een NT2-opleiding te volgen. Deze opleiding werd voor 60 procent betaald vanuit de Inclusive Teaching Academy, mede mogelijk gemaakt door ASML. Die post-ho-opleiding kwam precies op het juiste moment. Marieke wilde de opleiding al jaren volgen, maar koos eerst voor haar bevoegdheid als docent. Voor Linda sloot de verdieping goed aan op haar praktijkervaring.

Waarom ze de NT2-opleiding zo belangrijk vonden? ‘Omdat het écht een verschil maakt’, zegt Marieke. ‘Je leert meer over het bieden van structuur, begrijpt beter wat leerlingen nodig hebben en je lessen worden er gewoon beter van.’ Linda vult aan: ‘Alles wat je leert, kun je meteen toepassen in het onderwijs.’

 

Praktisch aan de slag

‘Een pittig traject’, noemen ze het, zeker naast een (fulltime) baan. Maar het was het waard. ‘Als het enigszins kan: begin eraan! De bijeenkomsten waren praktisch en afgestemd op onze doelgroep’, zegt Marieke. ‘Je kon meteen met de theorie aan de slag in je klas.’ Vooral de modellen voor lesopbouw maakten indruk. ‘Het ABCD-model van Neuner gebruiken we nu standaard. We hebben geleerd om onze lessen op te bouwen als voorgerecht, hoofdgerecht en toetje. Daardoor zijn de lessen rustiger, duidelijker en effectiever.’

Ook het inzicht in hoe iemand een tweede taal leert, was waardevol. ‘Je snapt beter waar bepaalde fouten vandaan komen’, zegt Linda. ‘Zo laten Oekraïense leerlingen vaak lidwoorden weg. Nu weet ik dat dat uit hun moedertaal komt. Dan kun je daar veel gerichter op inspelen.’ Linda herinnert zich een les over uitspraak. ‘Een leerling sprak het woord ‘kleur’ steeds uit als ‘kloer’. Dankzij wat ik had geleerd over tongpositie, kon ik hem corrigeren. Hij straalde, de klas klapte. Zo’n moment vergeet je niet.’

 

 

De Inclusive Teaching Academy biedt v(s)o professionals in de Brainportregio 60 procent cofinanciering aan voor deze en andere (NT2-)opleidingen. Het doel is om meer NT2-expertise op de scholen beschikbaar te hebben in de Brainportregio.

Over IKS

Het Pius X-College in Bladel ziet het als haar maatschappelijke opdracht om als brede streekschool onderwijs te bieden aan nieuwkomers in de regio. Daarom biedt de school de Internationale Schakelklas (IKS) aan, waar jongeren tussen de 11 en 18 jaar snel meer leren over de Nederlandse taal en cultuur. Hier krijgen onder andere jongeren uit Syrië, Oekraïne, Somalië, Brazilië en Polen intensief onderwijs. De leerlingen stromen uiteindelijk uit naar het reguliere onderwijs of werk. Meer informatie over het IKS.