'Focus niet alleen op de taalachterstand’

 

Internationale leerlingen op Nederlandse scholen, of ze nu kinderen van expats of vluchtelingen zijn, hebben vaak te maken met meer dan alleen een taalachterstand. Ze missen familie en vrienden, hebben moeite met het vinden van sociale aansluiting en worstelen soms met trauma’s of onzekerheden. Dat weten Hoodoo Mohamed en Ariam Muhur uit eigen ervaring. Beiden kwamen als kind naar Nederland en moesten een nieuw leven opbouwen in een onbekend land. ‘Wat we het meest nodig hadden? Iemand die verder keek dan onze taalachterstand en ons écht begreep.’

 

Voor internationale leerlingen, zoals Hoodoo en Ariam, kan de overgang naar een nieuw land overweldigend zijn. Hoodoo herinnert zich haar aankomst in Nederland vanuit Somalië nog goed. ‘Ik sprak geen Nederlands en werd meteen in een reguliere klas geplaatst. Docenten zagen me vooral als een leerling met een taalachterstand, maar niemand vroeg naar wat ik had meegemaakt.’ Ook Ariam, die vanuit Eritrea naar Nederland kwam, voelde zich vaak onzeker. ‘Ik wilde heel graag leren, maar ik durfde geen vragen te stellen in de klas. Eén woord dat ik niet begreep, kon een hele opdracht onbegrijpelijk maken. Ik voelde me soms dom, terwijl ik wist dat ik dat niet was.’

 

Nieuwsgierig zijn

Hoodoo vertelt dat ze haar zorgen deelde met een onderwijsassistent over haar ongelukkige vader, die in Nederland geen werk kon vinden. ‘Ik hoopte dat iemand ons zou helpen, maar de onderwijsassistent wist niet hoe ze moest reageren en deed verder niets. Dat voelde als een gemiste kans.’ Ariam voegt toe: ‘Wat ik nodig had, was een leraar die even naast me kwam zitten en me vroeg of ik alles begreep. Die kleine momenten van aandacht hadden mijn zelfvertrouwen een enorme boost kunnen geven.’ Haar tip voor het onderwijs? ‘Focus niet alleen op de taalachterstand, maar ben nieuwsgierig naar de persoon en het verhaal achter die taalachterstand.’  

Iemand die moeite doet om leerlingen te begrijpen of op hen lijkt, kan het verschil maken. ‘Het zou fijn zijn geweest om iemand te hebben die mijn achtergrond begreep en me op weg kon helpen,’ vertelt Hoodoo. Met dat in het achterhoofd willen de twee meiden een rolmodel zijn voor anderen. Ariam droomt ervan onderwijsassistent te worden: ‘Ik wil kinderen helpen die onzeker zijn over hun taal, zoals ik vroeger was.’ Hoodoo wil aan de slag in het sociaal werk en hoopt een zachte landing te creëren voor gezinnen die in Nederland een nieuw leven beginnen.

 

De opleiding International Teaching Assistant

Onderwijsprofessionals die deze rol willen vervullen, kunnen veel leren van de opleiding International Teaching Assistant bij Summa College. Deze opleiding biedt handvatten om beter te werken in een inclusieve en internationale omgeving en helpt medewerkers om een sterk pedagogisch klimaat te creëren. Wil jij het verschil maken voor internationale leerlingen? Dan is deze opleiding iets voor jou.