Eckartcollege maakt zich klaar voor inclusief onderwijs

 

Toen Remco Poulus zo’n vier jaar geleden begon als natuurkundedocent op het Eckartcollege, ontstond al snel de ambitie om meer te doen dan alleen lesgeven. Als projectleider basisvaardigheden kreeg hij de kans om zijn collega’s voor te bereiden op een grote uitdaging. ‘We moesten voorbereid zijn op de instroom van een flink aantal meertalige leerlingen.’

Eckartcollege maakt zich klaar voor inclusief onderwijs

Remco verdiepte zich in het NT2-onderwijs (Nederlands als tweede taal) en zocht naar manieren om zijn collega’s te helpen beter les te geven aan meertalige leerlingen. Al snel kwam er een samenwerking tot stand met de Radboud Universiteit, die tijdens twee trainingsmiddagen op het Eckart de workshops ‘NT2-didactiek in het voortgezet onderwijs’ verzorgde. Het doel? ‘Docenten laten ervaren hoe het is om als leerling de taal niet te beheersen en hen praktische handvatten geven om deze leerlingen te ondersteunen’, vertelt Remco.

 

Overrompeld door Hongaarse les

De eerste trainingsmiddag zette meteen de toon. Die begon met een verrassende les in het Hongaars. ‘We begrepen er helemaal niets van’, lacht Remco. ‘En dat was precies de bedoeling.’ Tijdens deze sessie realiseerde Remco zich hoe vaak je als docent termen en begrippen gebruikt zonder te beseffen dat anderstalige leerlingen daar niets van begrijpen. ‘Denk bijvoorbeeld aan de VOC, Willem van Oranje of de gulden. Voor veel NT2-leerlingen zijn dat compleet onbekende begrippen. Hoe kun je dan de les volgen?’

 

Plaatjes zijn universeel

Het inzicht dat visuele ondersteuning een wereld van verschil kan maken, pakte Remco het meest. ‘Plaatjes zeggen soms meer dan woorden. Een afbeelding van een schip of een olifant is universeel. Dat soort beelden helpen leerlingen om te begrijpen waar je het over hebt, zeker bij vakken als geschiedenis of aardrijkskunde.’

Inmiddels is Remco niet meer actief op het Eckartcollege, maar hij blijft vol lof over het programma en beveelt het andere middelbare scholen zeker aan: ‘Nieuwe docenten leren NT2-onderwijs op hun opleiding, maar de meeste van mijn ervaren collega’s hebben die kennis niet. En dat is wel nodig. Want iedere onderwijsprofessional gaat steeds vaker met internationale leerlingen te maken krijgen.’  

 

De Inclusive Teaching Academy kan 60 procent van de kosten voor deze workshop vergoeden voor scholen in de Brainportregio. Wil jij met je team de volgende stap zetten naar inclusiever onderwijs? Meld je dan aan voor onze Masterclasses