‘Die leerling komt niet zomaar naar je toe, neem de tijd om te luisteren' 

 

Officieel zijn ze facilitair medewerkers, maar in de praktijk zijn ze veel meer dan dat. Farida Kharmich en Noortje van de Looij bieden Summa-studenten een luisterend oor, een schouder om op uit te huilen, ondersteuning én houvast. Ze voelen feilloos aan wat de jongeren op hun school nodig hebben, zeker als het gaat om internationale studenten die nog hun weg moeten vinden in Nederland. ‘Door ons eigen verleden begrijpen we als geen ander hoe overweldigend het kan zijn om in een nieuw land een leven op te bouwen.’

 

‘Die leerling komt niet zomaar naar je toe, neem de tijd om te luisteren’

Farida kwam op vijfjarige leeftijd vanuit Marokko naar Nederland, samen met haar familie. ‘Ik herinner me nog goed dat wij de eerste Marokkaanse leerlingen waren op de lagere school,’ vertelt ze. ‘Iedereen was nieuwsgierig naar ons en wilde alles weten over onze cultuur. We kwamen zelfs in de krant, we leken wel beroemdheden.’

Voor Noortje, die op zevenjarige leeftijd van Suriname naar Nederland verhuisde, was de overgang veel moeilijker. Ze herinnert zich hoe koud het was, letterlijk en figuurlijk. ‘In Suriname hadden we al wel over Nederland gehoord – de kou, de sneeuw – maar toen ik hier kwam, voelde ik me helemaal verloren. Kinderen raakten me aan om te kijken of mijn donkere huid niet afgaf. Het was afschuwelijk.’ Noortje snapt dat veel internationale leerlingen het gevoel missen van ‘erbij horen’. 

 

Respectvol

En ook al hebben ze niet hetzelfde meegemaakt, hun ervaring helpt Farida en Noortje beiden in hun werk vandaag de dag. Farida: ‘We willen dat kinderen zich gezien en begrepen voelen. Het draait niet alleen om taal, maar ook om cultuur en gewoonten. Wat voor de een normaal is, voelt voor de ander vreemd. Die verschillen moeten we erkennen en respecteren.’ Ze benadrukt dat leerlingen baat hebben bij iemand die op hen lijkt of moeite doet om hen te begrijpen. ‘Of dat nu een collega is met een soortgelijke achtergrond, of een docent of medewerker die écht luistert.’

 

Luisteren en niet oordelen

Farida geeft een voorbeeld. Ze vertelt over een Somalische jongen, die gefrustreerd reageerde na een confrontatie met een schooldirecteur. ‘Ik liep rustig naar hem toe en begroette hem in het Arabisch: ‘Assalamu alaikum’. Meteen zag ik dat de spanning verdween. Hij voelde zich gezien en deed uiteindelijk bij mij zijn verhaal. Hij maakte zich zorgen over wat zijn familie zou denken als hij van school gestuurd zou worden.’ Door begrip te tonen, wist Farida hem te kalmeren, zodat ze  samen een oplossing konden vinden. Noortje: ‘Internationale leerlingen hebben vaak veel te verwerken. Ze missen hun familie, vrienden en eigen gewoonten. Als ze zich niet veilig of begrepen voelen, wordt leren bijna onmogelijk. Een luisterend oor en begrip maken een wereld van verschil.’

 

De diepte in

Volgens Farida en Noortje begint begrip met het opbouwen van een relatie. ‘Het zit in kleine dingen, zoals een vriendelijk ‘Goedemorgen’ of een simpel gesprek over hoe hun weekend was’, legt Noortje uit. ‘Dat soort informele momenten zorgen ervoor dat leerlingen zich op hun gemak voelen en uiteindelijk met hun echte problemen naar je toe durven komen.’

 

De opleiding International Teaching Assistant van Summa College

Ben jij geen docent, maar heb je wel een baan in het onderwijs? Heb je veel te maken met anderstalige leerlingen en ouders? Wil je meebouwen aan een sterk pedagogisch klimaat voor alle leerlingen en ouders? Dan is deze opleiding iets voor jou. Bovendien verbreed je jouw kennis over werken in een inclusieve en internationale werkomgeving. Klik hier voor meer informatie.