‘Dankzij deze opleiding is mijn horizon verbreed’

 

Naast het afronden van de bachelor Franse Taal en Cultuur en een premaster voor eerstegraads docent Nederlands, was Sophie Roothans al enkele jaren werkzaam als docente Frans in de onderbouw van het Rythovius College in Eersel. Ze zocht daar een nieuwe uitdaging bij. Ze overwoog de voltijd masteropleiding Nederlands zodat ze les kon geven aan de bovenbouw. Maar de pittige opleiding in combinatie met een jong gezin met vier kinderen hield haar tegen. Toen ze de deeltijdopleiding tot NT2-docent voorbij zag komen, zag ze een kans. ‘Dankzij deze opleiding is mijn horizon verbreed en kan ik nieuwe carrièrestappen zetten!’

 

 

‘Dankzij deze opleiding is mijn horizon verbreed’

Hoe kwam je op het idee om deze opleiding te volgen?

‘Ik zocht een mooie uitdaging en dit kwam voorbij. Omdat ik merkte dat er steeds meer verschillende culturen naar onze school kwamen, zag ik ook de meerwaarde. Ik heb dit voorgelegd aan mijn leidinggevenden. Ze zagen meteen de meerwaarde ervan in en hebben me gestimuleerd om de opleiding te volgen. Ook betaalde mijn werkgever de opleiding volledig. Overigens was het nog spannend of ik kon beginnen, er was een flinke wachtlijst. Dat geeft wel aan hoeveel interesse hierin is.’

 

Wat vond je van de opleiding?

‘Ik heb er nooit spijt van gehad! Het was heel waardevol en praktisch ingestoken. Je loopt stage of werkt – ik deed dat bij de Wereldklas van het Pius-X college in Bladel – en gaat daarnaast eens in de twee weken in de avond naar school. Dan krijg je les van verschillende experts. Je zoomt dan bijvoorbeeld in op leesvaardigheid, luistervaardigheid of intervisie. Heel interessant! Bij elk thema hoort een opdracht en die maak je elke keer met een andere studiegenoot. Je leert dus ook veel van elkaar. Omdat je stageloopt of werkt in het NT2-werkveld, kun je die opdracht meteen toepassen in de praktijk. Vaak moesten we een les ontwerpen. Die praktische toepasbaarheid is van grote meerwaarde.’

 

Wat heb je geleerd?

‘Soms dacht ik: ik heb al jaren ervaring opgedaan op een middelbare school, ik weet dat wel. Maar toch bleek het vaak anders dan gedacht. In een NT2-klas zitten leerlingen van heel verschillende niveaus en ook met heel diverse culturele achtergronden. Zomaar tweetallen maken zonder iets te weten over culturele verschillen, dat kan bijvoorbeeld niet. Het is maatwerk en dat maakt het ook zo leuk. Ik heb dus echt veel nieuwe dingen geleerd.’

 

Je bent nu NT2-coördinator, kun je daar meer over vertellen?

‘De NT2-leerlingen draaien op onze school mee in het reguliere onderwijs. Dat vraagt wel iets van onze docenten. Ik ben er om hen te begeleiden. Daarnaast voer ik gesprekken met ouders en heb ik een coachende rol voor deze leerlingen. Zij krijgen twee uur per week NT2-les, waarvan een uur van mij. Ik vind het namelijk belangrijk om hierin ook zelf les te geven, zodat ik feeling heb met de doelgroep en weet wat er leeft.’

 

Hoe zie je de toekomst voor je?

‘Eigenlijk had ik besloten dat ik het nu qua opleidingen rustig aan zou doen. Maar toen ik bij de Inclusive Teaching Academy de opleiding tot regisseur meertaligheid zag, begon het alweer te kriebelen. Ik denk namelijk dat dat een goede aanvulling kan zijn op het werk dat ik nu doe, dus ik ga weer opnieuw de schoolbanken in. Ik hoop dat ik deze rol steeds verder kan uitbouwen. Deze regio wordt steeds internationaler en dat vraagt iets van ons onderwijs. Genoeg werk aan de winkel dus!’

 

Ook de opleiding tot NT2-docent volgen?

 

Voor meer informatie en aanmelden, klik hier.