Docenten in het voortgezet onderwijs herkennen het vast: de Brainportregio wordt steeds diverser. In de klas verwelkom je verschillende culturen en worden meerdere talen gesproken. Hoe ga je daar als onderwijsinstelling mee om? Als regisseur meertaligheid buig je je over deze – en andere - vragen.
De post-ho 'De inclusieve en meertalige leeromgeving’ leidt de professionals op om met een goed gevulde rugzak aan kennis, competenties en vaardigheden de taak ‘regisseur meertaligheid’ uit te voeren. Saskia Heunks is Programmaleider bij Trion en projectleider Intercultureel leren en werken. Susanne Smulders is Instituutscoördinator bij Fontys Educatie en projectleider bij de post-ho ‘De inclusieve en meertalige leeromgeving’. Zij vertellen meer over deze opleiding.
Saskia: ‘Er is een enorme toestroom van internationale leerlingen in deze regio. De Internationale School is te klein om die toestroom te ondervangen en is vooral bedoeld voor expats (die maar korte tijd in Nederland verblijven). Ook de Eerste Opvang Anderstaligen (EOA’s) kunnen de verwachte toestroom in de toekomst niet alleen opvangen. En de groep van internationals zelf is ook nog eens superdivers. Met als gevolg dat de gehele leerlingenpopulatie in onze regio aan het veranderen is. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de scholen om die leerlingen zacht te laten landen en kansen te bieden. Juist ook in ons reguliere onderwijs. Vanuit die behoefte is deze opleiding voortgekomen.’
Saskia: ‘Inspireren en verbinden is belangrijk in deze rol. Je draagt bij aan een leeromgeving die inclusiever wordt. Dat vraagt best wat van je. Hoe krijg je een school mee? Daarom zoomen we in deze opleiding in op verschillende aspecten, zodat je deze rol optimaal kunt pakken. Denk bijvoorbeeld aan verandermanagement.’
Susanne: ‘Docenten leren hier hoe je meertaligheid als kracht kunt benutten in het onderwijs én hoe zij collega’s mee kunnen nemen in dit proces.’
Saskia: ‘Eerlijk gezegd best spannend! Dit is een experiment, we hebben geen vergelijkbare opleidingen op vo-niveau in het land, dus we zijn aan het pionieren. Daarom is het zo fijn dat we dit aanpakken in het Trion-partnerschap ‘Samen Opleiden & Professionaliseren’, met diverse opleidingen samen. Tot nu toe zie ik een gedreven groep van twintig onderwijsprofessionals, mensen die elkaar goed aanvullen en versterken. Met daaromheen bijna evenveel coaches en professionals uit het werkveld die hun kennis en ervaring overbrengen.’
Susanne: ‘Dat de deelnemers werken aan een vraagstuk binnen hun eigen school, is van meerwaarde. Daardoor ontstaat een gevoel van urgentie. We koppelen de theorie direct aan de praktijk.’
Saskia: ‘Daarnaast werken we heel duidelijk samen aan het oppakken van een maatschappelijk probleem. De deelnemers vullen elkaar aan en we werken allemaal samen aan een collectieve opdracht.’
Susanne: ‘Als de onderwijsprofessional het adviesrapport met zelfvertrouwen en onderbouwing kan overbrengen binnen zijn of haar school. We zijn tevreden als de inhoud van de post ho-opleiding goed kan landen in de school en het echt een plek krijgt. Zodat je samen met collega’s een eerste stap zet om te professionaliseren rond de thema’s meertaligheid, cultureel responsief lesgeven en multi-perspectiviteit. We willen tot een goed gesprek komen, mét vervolgacties. Het is best complex om zoiets aan te jagen, dus dat zou een heel mooi resultaat zijn.’
Susanne: ‘Zie het als de next step in internationalisering binnen je school. Daar kun jij aan bijdragen.’
Saskia: ‘Je kiest als leerkracht voor het vak vanuit een diepe missie. Hoe mooi is het dan dat je kunt bijdragen aan dit maatschappelijke vraagstuk? Dat je bruggen kunt bouwen tussen verschillende werelden en perspectieven? Met deze mooie taak als regisseur meertaligheid kun je dus echt van superveel betekenis zijn!’
Meer informatie
De opleiding is speciaal ontwikkeld voor docenten in het voortgezet onderwijs die te maken hebben met een groeiend aantal internationals. Dit zijn leerlingen die bijvoorbeeld nieuw zijn in Nederland en het Nederlands nog niet volledig beheersen. Het doel van de opleiding is om jou als regisseur meertaligheid handvatten te geven om de leeromgeving inclusiever te maken; voor álle leerlingen, dus ook deze internationale leerlingen. Maar het gaat verder dan alleen taalkennis. Je leert hoe je meertaligheid kunt benutten als kracht in je onderwijs en hoe je collega’s mee kunt nemen in dit proces. De opleiding neemt ongeveer 80 uur in beslag en tijdens interactieve sessie met andere onderwijsprofessionals werk je aan een eindproduct: een adviesrapport voor je eigen school. Zaken als veranderkunde, leiderschap, meertaligheid, cultureel responsief lesgeven en het ontwerpen van een inclusieve leeromgeving komen aan bod. Klik hier voor meer informatie.
inclusiveteachingacademy.nl maakt gebruik van cookies. Bezoek je onze site, dan ga je akkoord met het plaatsen van Cookies. AKKOORD